این پرسشنامه توسط گرانه وانت و آدامز در سال 1984 با تفکیک جنبه ی عقیدتی و بین شخصی پرسشنامه سنجش عینی پایگاه هویت من (EOM- ESI-2) به عنوان اولین پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی پایگاه هویت من (EOM- ESI-1) ساخته شد.
این پرسشنامه دارای 64 سوال و 4 خرده مقیاس است.
نتایج مربوط به پایایی پرسشنامه هویتی (EOM- ESI )، (EOM- ESI-1)،(EOM- ESI-2 ) در سه نوع پایایی ثبات درونی،آزمون مجدد و نیمه کردن گزارش شده است. مطالعات مربوط به پایایی ثبات درونی بر حسب ضریب آلفای کرانباخ در 14 مطالعه با میانگین 66/0 به دست آمده است. یافته های مربوط به پایایی آزمون مجدد با میانگین 76/0- و پایایی مربوط به دو نیمه کردن پرسشنامه برای مقیاسهای هویتی عقیدتی و بین شخصی از 37/0 تا 64/0 گزارش شده است. در مورد دانشجویان ایرانی ضریب پایایی ثبات درونی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) بر حسب ضریب آلفای کرانباخ توسط رحیمی نژاد(1379) محاسبه شد که میزان آن در جدول(1) آمده است.
پایایی پرسشنامه (EOM- ESI-2 ) بر حسب ضریب آلفای کرانباخ در مقیاسهای هویت عقیدتی و بین شخصی دانشجویان ایرانی (438=N) و دانش آموزان ایرانی(177=N)
|
مقیاس عقیدتی
|
مقیاس بین شخصی
|
ضریب آلفا
|
دانشجویان
|
دانش آموزان
|
دانشجویان
|
دانش آموزان
|
پایگاه سردرگم
|
6/0
|
53/0
|
6/0
|
6/0
|
پایگاه زودرس
|
73/0
|
67/0
|
81/0
|
76/0
|
پایگاه معوق
|
63/0
|
48/0
|
65/0
|
52/0
|
پایگاه موفق
|
59/0
|
57/0
|
58/0
|
64/0
|
نتایج مربوط به ضریب آلفای کرانباخ پژوهش رحیمی نژاد(1379)، با نتایج مربوط به محاسبه ضریب آلفا در مطالعه بنی بن و آدامز در سال 1986 در پرسشنامه (EOM- ESI-2 ) که در دستورالعمل راهنمای این پرسشنامه توسط آدامز و همکاران(1989)، گزارش شده بسیار شباهت دارد. در مطالعه بنی بن و آدامز در سال 1986( به نقل از غضنفری،1382)، ضریب آلفای مقیاسهای عقیدتی از 63/0 تا 75/0 بود. در حالی که در محاسبه پایایی پرسشنامه مذکور در گروه دانشجویان ایرانی از 59/0 تا 73/0 به دست آمد و ضریب آلفای مقیاس بین شخصی بنی بن و آدامز در سال (1986)، 58/0 بود در حالی که در گروه ایرانی این ضریب آلفا از 6/0 تا 81/0 به دست آمد. ضریب پایایی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) با روش آزمون مجدد نیز توسط رحیمی نژاد(1379)، در دانشجویان ایرانی محاسبه شد که نتایج آن در جدول (2) ارائه شده است.
ضریب پایایی آزمون مجدد پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) در مقیاسهای هویت عقیدتی و بین شخصی دانشجویان ایرانی(63=N)
|
ضریب آلفا
|
مقیاس عقیدتی
|
مقیاس بین شخصی
|
پایگاه سردرگم
|
6/0
|
53/0
|
6/0
|
6/0
|
پایگاه زودرس
|
73/0
|
67/0
|
81/0
|
76/0
|
پایگاه معوق
|
63/0
|
48/0
|
65/0
|
52/0
|
پایگاه موفق
|
59/0
|
57/0
|
58/0
|
64/0
|
آدامز و همکارانش (1989،به نقل از رحیمی نژاد،1379)، پنج نوع روایی را در مورد پرسشنامه(EOM- ESI-1) و (EOM- ESI-2 ) مورد بررسی قرار داده اند که عبارتند از: روایی پیش بین، همزمان و سه نوع روایی سازه شامل روایی تحلیل عامل، همگرا و واگرا.
در خصوص روایی پیش بین بین هویت موفق و صمیمیت، تحول اخلاقی سطح بالاتر، جایگاه کنترل بیرونی و نیز بین هویت سردرگم و جایگاه کنترل درونی. تحول اخلاقی سطح پایین تر ارتباط وجود دارد.درباره روایی همزمان نیز نتایج حاصل از همبستگی پرسشنامه(EOM- ESI-2 ) و سایر مقیاسهای سنجش هویت مانند پرسشنامه روزنتال و همکاران (1988) و پرسشنامه جملات ناتمام مارسیا در سال 1966 و پرسشنامه «سنجش هویت من» نوجوانان تراز بیل گزارش شده توسط فراچ (1989)، حاکی از ارتباط در سطح متوسط تا سطح بالای از جهت همخوانی نتایج پرسشنامه های هویتی است.