آزمون اضطراب دستاورد توسط آلپرت و هابر (۱۹۶۰) به منظور ارزیابی اضطراب پیشرفت تحصیلی که دانشآموزان تجربه میکنند، طراحی شده است که شامل ۱۹ گویه میباشد. ۹ گویه این پرسشنامه نشاندهنده اضطراب برانگیزاننده و ۱۰ گویه نشاندهنده اضطراب تضعیفکننده است.
اعتبار بازآزمایی این آزمون در حد بالا برابر ۷۵/۰ گزارش شده است. نتایج نشان داد که عملکردها در هر دو مقیاس به صورت منفی با یکدیگر همبستگی داشتند (طیف همبستگی از ۳۷/۰- تا ۴۸/۰) (آلپرت و هابر، ۱۹۶۰). واتسون و جین (۱۹۸۸) این پرسشنامه را روی ۳۷۸ دانشجو اجرا کردند. نتایج تأییدکننده تکبعدی بودن مقیاس بود. همچنین با سایر ابزارهای بررسی پیشرفت تحصیلی همبستگی بالایی نشان داد. نتایج گویههای آزمون و نمره کل و همبستگی هر گویه با نمره کل و تأثیر حذف هر یک از گویهها در آلفای کرونباخ نشان داده شده است.
مشخصههای آماری گویهها و نمره کل آزمون، همبستگی گویهها با نمره کل و تأثیر حذف هر یک از گویهها در آلفای کرونباخ (۱۲۰=n)
شماره
|
میانگین
|
انحراف استاندارد
|
همبستگی با نمره کل
|
آلفای کرونباخ در صورت حذف گزاره
|
شماره
|
میانگین
|
انحراف استاندارد
|
همبستگی با نمره کل
|
آلفای کرونباخ در صورت حذف گزاره
|
1
|
45/3
|
24/1
|
265/0
|
514/0
|
11
|
76/3
|
30/1
|
238/0
|
519/0
|
2
|
65/02
|
30/1
|
099/0
|
544/0
|
12
|
29/3
|
44/1
|
080/0
|
549/0
|
3
|
52/03
|
24/1
|
150/0
|
535/0
|
13
|
83/3
|
16/1
|
466/0
|
481/0
|
4
|
96/2
|
22/1
|
246/0
|
518/0
|
14
|
72/3
|
22/1
|
171/0
|
531/0
|
5
|
71/3
|
16/1
|
249/0
|
518/0
|
15
|
47/2
|
19/1
|
129/0
|
563/0
|
6
|
73/2
|
28/1
|
076/0
|
548/0
|
16
|
30/3
|
37/1
|
114/0
|
542/0
|
7
|
83/3
|
10/1
|
134/0
|
537/0
|
17
|
05/3
|
14/1
|
185/0
|
529/0
|
8
|
68/3
|
34/1
|
199/0
|
526/0
|
18
|
43/2
|
05/1
|
154/0
|
534/0
|
9
|
91/2
|
24/1
|
145/0
|
535/0
|
19
|
69/3
|
16/1
|
283/0
|
513/0
|
10
|
75/2
|
15/1
|
212/0
|
534/0
|
|
|
|
|
|
ضریب آلفای کرونباخ کل برای مقیاس برابر با ۵۷۷/۰ با میانگین ۸۲/۶۱ و انحراف استاندارد و ۷۲/۷ به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ زیر مقیاس اضطراب تسهیلکننده ۵۷۷/۰ با میانگین ۲۵/۲۶ و انحراف استاندارد ۴۶/۵ و زیر مقیاس اضطراب تضعیفکننده ۷۱۹/۰ با میانگین ۵۷/۳۵ و انحراف استاندارد ۳۹/۶ بود.