• پشتیبانی
  • 09194192929
۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير
تعداد بازدید : 439

چطور همیشه رابطه سالمی با خودمان داشته باشیم

شیوه‌ای که در مورد خودمان فکر می‌کنیم و با خودمان رفتار می‌کنیم، یکی از اولین رابطه‌هایی است که در زندگی تجربه می‌کنیم و آنطور که امروزه مشخص شده است، این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون روی تمام دیگر روابطمان اثر می‌گذارد. اگر دقیقا نمی‌دانید که چطور رابطه سالمی با خودتان داشته باشید، از راهنمایی‌هایی ارائه شده در این مقاله استفاده کنید یا اینکه برای مشاوره با متخصص وقت بگیرید.
نویسنده: سیمون مری
مترجم: فرهاد معمارصادقی

 

رابطه هر فردی با خودش، جزء مهم‌ترین روابط زندگی است و در این مقاله خواهیم دید چطور این رابطه را پرورش دهیم.


وقتی صحبت از رابطه می‌شود، معمولا اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید تعامل و رفتار با دیگران، از جمله خانواده، شریک عاطفی، یا یک دوست است.


ولی واقعیت این است که هر یک از ما رابطه بسیار مهم دیگری نیز داریم و آن رابطه‌ با خودمان است.


شیوه‌ای که در مورد خودمان فکر می‌کنیم و با خودمان رفتار می‌کنیم، یکی از اولین رابطه‌هایی است که در زندگی تجربه می‌کنیم و آنطور که امروزه مشخص شده است، این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون روی تمام دیگر روابطمان اثر می‌گذارد.
اگر دقیقا نمی‌دانید که چطور رابطه سالمی با خودتان داشته باشید، از راهنمایی‌هایی ارائه شده در این مقاله استفاده کنید یا اینکه برای مشاوره با متخصص وقت بگیرید.


رابطه با خود چیست؟

در ساده‌ترین شکل ممکن، رابطه با خود یعنی تعامل و شیوه رفتاری که با خودتان دارید. 


کیت اوبراین درمانگر تایید شده در نیویورک که تمرکزش روی سوگ و آسیب‌های هیجانی و هم‌وابستگی است می‌گوید: " رابطه با خود، شامل احساسی است که نسبت به خودتان دارید، رفتاری که با خودتان می‌کنید و تصمیم‌هایی که برای خودتان می‌گیرید ."


به عبارت دیگر: شیوه‌ای که به خودمان نگاه می‌کنیم، خودمان را درک می‌کنیم، با خودمان صحبت می‌کنیم و پاسخگوی خودمان و نیازهایمان هستیم، رابطه با خود است. احساسی که نسبت به تمام قسمت‌هایمان داریم – بدنمان، خلقیات‌مان، ذهنیت‌هایمان و رفتارهایمان نیز شامل رابطه با خود می‌شود.


اینکه با قسمت‌های مختلف وجودمان با حمایت، شفقت، عشق و مهربانی برخورد می‌کنیم یا با انتقاد و انزجار، همه و همه جزئی از رابطه با خودمان است.


چرا شفقت‌ورزی با خودمان مهم است؟

سیمون کوگر، زوج و خانواده درمانگر تایید شده و مشاور سوگ و صاحب مجموعه مشاوره کوگر اینطور عنوان می‌کند: " برای بسیاری رابطه داشتن با خودمان مسخره به نظر می‌رسد، چون جامعه چنین رابطه‌ای را مسخره می‌داند. ولی توجه دائمی به این رابطه اهمیت زیادی دارد، چون رابطه با خودتان روی تمام جنبه‌های زندگی‌تان تاثیر به سزایی دارد." 


به عنوان مثال، برخورد انتقادی با خودتان به عزت نفستان آسیب می‌رساند و باعث می‌شود تا دائما نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید. فقدان عزت نفس می‌تواند روی رابطه با دوستان و خانواده تاثیر بگذارد و باعث دوری کردن از آنها شود و از طرف دیگر نیز می‌تواند منجر به عدم حد و مرزگذاری در روابطتان با دیگران شود و به همین دلیل راه را برای ورود روابط سمی به زندگی‌تان باز کند.


به مرور زمان این مطلب روی تمام روابط و دوستی‌هایتان تاثیر می‌گذارد و از طرف دیگر روی اعتماد به نفستان در محیط کار و علاقه‌تان برای دنبال کردن اهدافتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 


کارا ناسور درمانگر مورد تایید در ایالت تگزاس اینطور عنوان می‌کند، " رابطه منفی با خود می‌تواند باعث عقب ماندن افراد از  دنبال کردن اهدافی شود که در حالت عادی  در دسترس‌شان است ولی به دلیل عدم اعتماد به نفس و عزت نفس کافی ناشی از رابطه منفی با خود، دست از تلاش بر می‌دارند و به همین دلیل به اهدافشان نیز نمی‌رسند." 


در نهایت به مرور زمان، این رابطه منفی با خود، و اثری که روی عزت نفس و رفتارهایتان دارد، اثری ماندگار روی سلامت روان به جای خواهد گذاشت و باعث افزایش استرس، افسردگی، اضطراب و اضطراب اجتماعی خواهد شد.


بر‌عکس، داشتن رابطه مثبتی با خود می‌تواند باعث افزایش تاب‌اوری در مقابل استرس و افسردگی شود.


اوبرایان می‌گوید:" وقتی شروع می‌کنید خودتان را به چشم فردی که نیازمند مهربانی و شفقت هست، می‌بینید، همین نگرش کمکتان می‌کند تا از میان چالش‌های هیجانی، راحت‌تر عبور کنید و و احساس کنید در زندگی روزمره انرژی بیشتری دارید، و از ظرفیت بیشتری برای تعامل با دیگران برخوردار هستید."

 


چطور رابطه سالمی با خودتان داشته باشید

با چندین روش می‌تواند روی داشتن رابطه‌ای بهتر و سالم‌تر با خودتان کار کنید. در ادامه راهنمایی‌ها در این زمینه آورده شده است.


به خودتان سر بزنید

دقایقی برای اینکه ببینید واقعا چه احساسی دارید، زمان بگذارید و تلاش کنید روی احساستان نامگذاری کنید. چه احساسی دارید؟ به چه چیزی فکر می‌کنید؟


اوبرایان می‌گوید، "اگر احساسی که تجربه می‌کنید برایتان عجیب و غریب است و با آن آشنایی ندارید، سراغ حس‌های بدنی‌تان بروید و ببینید چه حسی دارید. به آرامی توجه کردن به حسهای بدنی‌تان می‌تواند شامل پیدا کردن پارچه‌ای برای لمس کردن و بررسی احساسی باشد که در آن لحظه تجربه می‌کنید." 


تمام احساس‌هایتان را تایید کنید

تایید کردن احساس‌ها یعنی اینکه احساس‌هایتان، حتی احساس‌های ناخوشایندی مثل خشم و شرم را بدون قضاوت بپذیرید.


استفانی جان مشاور مورد تایید سلامت روان اینطور عنوان می‌کند، " حتی سخت‌ترین قسمت‌های وجودتان – مثل تمام آنچه باعث شده تا کارهایی کنید که به شما و یا دیگران آسیب وارد شود – از نیاز انسانی اصیل و عمیقی نشات گرفته است."


" زمانیکه بتوانید با تایید نیازها و احساس‌های درونی بخش‌های مختلفتان، آنها را به رسمیت بشناسید – در عین اینکه حد و مرزهایتان برای انجام کارهای آسیب رسان را حفظ کنید – خواهید توانست قدیم برای درک بهتر خودتان بردارید و حمایت موثرتری از خودتان انجام دهید."


وقتی احساس‌هایتان را تایید می‌کنید و به خوبی درک می‌کنید چرا چنین احساس‌هایی را تجربه می‌کنید، آنگاه خواهید توانست نیازهای اصلی‌تان که باعث به وجود آمدن احساس‌های ناخوشایندتان هستند را شناسایی کنید.


به خودتان یادآوری کنید که " نه " گفتن هیچ اشکالی ندارد

الپس رابرتسون، مشاور تایید شده در ونکوور اینطور اشاره می‌کند، " گاهی اوقات داشتن رابطه قدرتمند با خودتان به این معنی است که به فعالیت‌هایی که در راستای نیازهاتان نیستند " نه " بگویید و انتخاب‌های دیگری انجام دهید." 


به عنوان مثال، اگر دوستتان از شما درخواست می‌کند تا هر روز بعد از کار با هم بیرون بروید و احساس خستگی می‌کنید، هیچ اشکالی ندارد اگر بلافاصله با درخواستش موافقت نکنید و به جای آن مقداری برای خودتان زمان بخرید، سطح انرژی‌تان، علاقه‌تان به برنامه پیشنهادی را بررسی کنید و سپس در مورد بیرون رفتن تصمیم بگیرید." 


اگر واقعا به زمانی برای استراحت کردن نیاز دارید، همین مطلب را عنوان کنید و اگر دوست دارید تنها نباشید هم می‌توانید همین را عنوان کنید و با درخواست دوستتان موافقت کنید.


در نهایت، اگر اول به خودتان سر بزنید و نیازهای خودتان را در اولویت قرار دهید، در طولانی مدت می‌توانید دوست بهتری برای دوستانتان باشید چون اجازه نمی‌دهید تا نیازهای برآورده نشده‌تان تبدیل به کینه و خصومت نسبت به دوستانتان شود.


رابرتسون اینطور می‌گوید، " رابطه قدرتمند با خودتان اجازه می‌دهد تا به صورتی کامل در دیگر روابطتان حضور داشته باشید، حد و مرز مناسبی اطراف زمان و انرژی‌تان بکشید، به نیازهایتان رسیدگی کنید و خودپذیری را تمرین کنید."


برای خودتان و چیزهایی که از آنها لذت می‌برید، زمان بگذارید

رابطه با خودتان نیز مثل هر رابطه خوب دیگری، کمکتان می‌کند تا زمانی برای رسیدگی کردن به خودتان داشته باشید. بنابراین برای خودتان و برآورده کردن نیازهایتان وقت بگذارید.


رابرتسون می‌گوید: "وقتی زمانی را در طول هفته برای خودتان در اختیار دارید، از آن زمان برای انجام کاری که دلتان می‌خواهد استفاده کنید. برای خودتان، بین 2 ساعت تا یک روز کامل، زمان بگذارید و اجازه دهید از این زمان مثل زمانیکه با شریک عاطفی یا خانواده‌تان لذت می‌برید، لذت ببرید."


حد و مرزهایتان مشخص کنید

جنبه دیگری از داشتن رابطه‌ای سالم با خودتان شامل این است که وقتی به خودتان نیاز دارید، برای خودتان حضور داشته باشید و این مطلب بدون اینکه برای دیگران حد و مرزهای مشخص و منصفانه مشخص کنید، امکان‌پذیر نیست.


در ابتدا ممکن است مشخص کردن حد و مرز برایتان مقداری عجیب و غریب به نظر برسد، علی‌الخصوص اگر به چنین کاری عادت نداشته باشید، ولی به مرور دو چیز را برایتان به ارمغان می‌آورد: اول اینکه به نیازهای خودتان رسیدگی می‌کنید، و دوم اینکه برای دیگران قابل پیش‌بینی‌تر خواهید بود. در نهایت هر دوی این مطالب کمک‌تان می‌کند تا روابط بهتری با خودتان و دیگران داشته باشید.


به خودتان یادآوری کنید مراقبت کردن از خودتان کار خودخواهانه‌ای نیست. 

اگر رابطه با خودتان را تا الان نادیده می‌گرفتید، ممکن است برایتان تغییر این رویه، خودخواهانه به نظر برسد. گاهی اوقات شیوه تربیتمان توسط والدین باعث می‌شود تا رسیدگی کردن به خودمان را در انتها قرار دهیم و همه را مقدم بر خودمان بدانیم. 


جان می‌گوید، "داشتن رابطه‌ای سالم با خود احتمال بروز رفتارهای خودخواهانه را کاهش می‌دهد، چون به جای اینکه نیازها و مشکلات خودتان را به گردن دیگران بیاندازید، توانایی مضاعفی برای کار کردن روی خودتان و روابطتان به صورت درونی خواهید داشت. زمانیکه دنیای درونی‌تان یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر باشد، توانایی بیشتری برای بکارگیری توانمندی‌هایی مثل شفقت‌ورزی نسبت به خودتان و دیگران خواهید داشت."


یادداشت‌برداری روزانه را در نظر بگیرید

اگر در درک خودتان یا فهمیدن اینکه چه نیازهایی دارید با مشکل روبرو هستید، یادداشت برداری روزانه ممکن است برایتان مفید باشد.


دکتر کیمبر شلتون اشاره می‌کند، " یادداشت برداری روزانه روش عالی برای شناخت بهتر خودمان و ایجاد رابطه بهتر با خودمان است." 


دکتر شلتون پیشنهاد می‌کند به صورتی آزادانه شروع به نوشتن کنید ( هرچه در لحظه به ذهنتان می‌آید را یادداشت کنید) یا اگر برایتان سخت است، می‌توانید از سئوالها و ایده‌هایی که به نوشتن یادداشت‌های روزانه کمک می‌کند استفاده کنید.

 


لینک مقاله:
https://psychcentral.com/lib/how-to-build-a-healthy-relationship-with-yourself-every-day?utm_source=ReadNext

 

captcha
نظر شما پس از تایید نمایش داده خواهد شد.
مشاهده نظرات بیشتر...