نکات موجود در پژوهشهای مربوط به حافظه نشان میدادند تولید زبان (صحبت کردن) تجربه یادگیری بسیار قویای برای فرد به وجود میآورد؛ در صورتی که در شیوههای یادگیری زبان دوم خارجی به شدت روی اهمیت ادراک (گوش دادن) به جای تولید (صحبت کردن) برای یادگیری زبان تمرکز میشود."
در کلاسهای زبان خارجی، دانشآموزها اغلب بیشتر گوش میدهند تا صحبت کنند- به صدای فردی با تلفظ درست و دقیق، حال معلم و یا صدای ضبط شده که اصطلاحاتی را بهکار میبرد و مهارت ادراکشان را از طریق فعالیتهای نوشتاری مانند بازیهای وصلکردنی امتحان میکنند، گوش میدهند. این نوع تمرین کردن باعث میشود تا دانشآموزها اطلاعات ورودی درستی از زبان داشته باشند، اما پژوهشهای زیادی نشان میدهند صحبت کردن زبان به عنوان روشی برای یاد گرفتن بسیار ارزشمند است.
در مطالعات منتشر شده توسط Psychological Science، الیس هپمن و مریلن مکدونالد از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون مقایسهای بین تمرین درک کردن زبان به صورت شنیداری و صحبت کردن زبان در یادگیری زبان خارجی انجام دادند. تحقیقات آنها ریشه در تفاوت میان تحقیقات حافظه و توصیههای موجود برای کلاسهای زبان خارجه دارد:
پژوهشگران در بیانیه مطبوعاتی دانشگاه توضیح دادند:" نکات موجود در پژوهشهای مربوط به حافظه نشان میدادند تولید زبان (صحبت کردن) تجربه یادگیری بسیار قویای برای فرد به وجود میآورد؛ در صورتی که در شیوههای یادگیری زبان دوم خارجی به شدت روی اهمیت ادراک (گوش دادن) به جای تولید (صحبت کردن) برای یادگیری زبان تمرکز میشود."
پژوهشگرها پیشنهاد میدهند تمرین تولید زبان، به معنی استفاده از تمرینهای صحبت کردن و بازخورد دادن بلافاصله در مورد آن، میتواند توانایی دانشآموزها را در صحبت کردن و درک صحبت دیگران ارتقا دهد.
هاپمن میگوید:"اصلا عجیب نیست که تمرین صحبت کردن باعث بهبود شیوه صحبت کردن میشود، اما در این پژوهش میخواستیم ببینیم، آیا تمرین مکالمه میتواند باعث بهبود درک زبان شود یا خیر."
پژوهشگرها میگویند این پژوهش، پژوهشی کاملا جدید در نوع خودش است، زیرا تمرین تولیدی زبان را به مهارتهای دستوری زبان دوم مرتبط میکند.
در این پژوهش، شرکتکنندهها را به دو گروه تقسیم کردند و به آنها یک زبان ساختگی آموزش دادند. برای گروه تمرین ادراکی، تمرینهای شنیداری معمول استفاده شد، در حالیکه افرادِ گروه تمرین تولیدی صحبت کردند و بلافاصله در مورد لغت، دستور و تلفظشان بازخورد دریافت کردند. سپس تمام شرکتکنندهها در آزمون ارزیابی لغت و مهارتهای دستوری شرکت کردند.
نتایج نشان میدهند، گروه تمرین تولیدی عملکرد بهتری نسبت به گروه تمرین ادراکی هم در آزمونهای لغت و هم در آزمونهای دستوری داشتند، حتی وقتی پژوهشگرها تفاوتهای فردی در یادگیری را کنترل کردند.
الگوی یافتههای این پژوهش در زمینه دقت و سرعت ادارک، یادگیری لغت، روابط دستوری ساده و روابط پیچیده دستوری پایدار و ثابت بودند. گروه تمرین مکالمه حتی در تکالیفی که مشابه تکالیفی داده شده به گروه شنیداری در طول دوره بود؛ عملکرد بهتری داشتند.
صحبتکردن نیازمند تلفیق عملکردهای شناختی زیادی در آنِ واحد است و پژوهشگرها اشاره میکنند که اتکا به حافظه فعال در حین صحبت کردن میتواند باعث ترکیب بهتر دستورزبان، تلفظ و لغت، و ایجاد ارتباط بهتر میان عناصر زبانشناسی در زمان ایجاد جمله توسط گوینده، شود. در صورتیکه تمرین ادراکی عناصر زبانشناسی را به این شکل ترکیب نمیکند، چون در این شیوه زبان به زبان آموزان داده میشود و زبانآموز میتواند از راهنماییهای گوینده بومی به عنوان میانبر استفاده کند.
نتایج به دست آمده بر بسیاری از زمینهها در یادگیری زبان دلالت میکنند:
نویسندگان توضیح میدهند:"در شرایط مطلوب، تولید زبان تجربه یادگیری بسیار موثری خواهد بود. (در صورتی که فرایند تولید شامل تولید زبان توسط فرد و دادن بازخورد باشد.)
پژوهشگرها توصیه میکنند تمرینهای یادگیریای که در حال حاضر استفاده میشوند ارزش تولید زبان توسط خود دانشآموزان را دست کم میگیرند در صورتی که این پژوهش از ایجاد توازن در تمرین تولید و ادراک زبان حمایت میکند.
یافتن این تعادل در مطالعات آینده نیز ادامه خواهد داشت. هاپمن و مکدونالد تصمیم دارند همین طرح پژوهشی را بر دوره سال اول زبان آلمانی، با همکاری دپارتمان زبان آلمانی دانشگاه Penn State، اجرا کنند. همچنین آنها مشتاق بررسی اثر تمرین تولیدی برکلمات تازهای که دانشآموز تا به حال با آن مواجه نشدهاند، هستند.
لینک خبر:
https://www.psychologicalscience.org/publications/observer/obsonline/balancing-speaking-and-listening-for-language-learning.html
مرجع خبر:
Hopman, E. W. M., & MacDonald, M. C. (2018). Production practice during language learning improves comprehension. Psychological Science. https://doi.org/10.1177/0956797618754486